Den grimme ælling

Jag tänker ofta på hur många likheter mitt liv har med sagan "Den fula ankungen", skriven av H.C Andersen.
Sagan handlar om en ankunge som blir retad för att den är så ful. När den sedan växer upp visar det sig att den är en vacker svan.

Jag var aldrig något attraktivt barn. Jag var överviktig, valde ofta osmakliga frisyrer, hade glasögon och utåtstående tänder. Ett perfekt offer för mobbarna, med andra ord.
Under hela mellan- och högstadiet blev jag grovt mobbad. 6 år av mitt liv togs ifrån mig.



Men tiden gick och jag växte upp. Till den jag är idag. En vacker svan. Nu har ord som "fetto, ful, äcklig, cp" bytts ut till adjektiven "snygg, vacker, söt, sexig".
Knytnävarna har bytts ut mot varma kramar och uppskattning
.

Att växa upp till en svan har dock varit en krokig och snårig, ibland nästan oframkomlig väg. Den har kantrats av hjärnspöken, minnen från det förflutna, depressioner, ätstörningar och psykoser. Mediciner och läkare. Känslor av tomhet. Beroenden och överdoser.



Nu är jag nästan tacksam för att jag aldrig fick gå den enkla vägen till vuxenlivet. För allt som jag har varit med om har format mig till den kvinnan jag är idag.
Nu har jag kommit till en punkt där jag äntligen nästan vågar vara stolt över mig själv. Självförtroendet har vuxit sig starkare, men med tanke på min bakrund har jag en bit kvar innan det är helt på topp. Det tar ett tag att laga en trasig själ.
Jag jobbar på det.

Kommentera här!
Postat av: Anonym

Du pratar om dig själv som att du faktiskt är snygg?

Tror du det, själv?

2011-05-12 @ 10:23:58
Postat av: Linda

Ja, jag tycker faktiskt det. Har du problem med det?

Och eftersom jag får höra det varje dag så måste det väl ligga lite sanning i det?



Oerhört moget av dig att vara anonym, förresten. Vågar du inte stå för det du säger, månne?

Hah. Patetiskt.

2011-05-12 @ 20:25:14
Postat av: Erik Jonsson

Sådär ja, nu ser du precis vem jag är och vad jag har för mail. Måste man alltså avslöja allt om sig själv för att kunna stå för det man säger?



Du är ju både korkad och ful.

Ingen bra mix, det där.

2011-05-13 @ 00:30:29
Postat av: Linda

Nej, men jag tycker att det hör till allmänt hyfs att presentera sig. Eller?



Anyway, det är din åsikt och jag respekterar såklart att det finns folk som inte tycker att jag är snygg. Men huvudsaken är väl ändå att jag tycker om och trivs med mig själv?

Tack för mig. End of story.

2011-05-13 @ 06:48:33
Postat av: Sofia

Du har helt rätt. Den lätta vägen är inte alltid den bästa vägen. Allt svårt man tvingas gå igenom formar en, och oftast inte till det sämre! Du är dessutom vacker både på insidan och utsidan, saknar dig <3

2011-05-15 @ 21:55:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin