Det här med särskrivning..

Seriously. Jag blir lika jävla irriterad varje gång. Kan ni inte bara lägga av?
Tror ni, på fullaste allvar att det heter "jätte fint"?
Eller "super bra"? Vem är det som super bra egentligen?
Eller "herr toalett"? Var är Fru Toalett?

Prova att uttala dessa ord som de är skrivna, alltså med ett mellanslag. Hur låter det?
Herr Toalett, vem är det liksom? Kul att ha Toalett som efternamn? Förstår ni vad jag menar? Orden får en helt annan innebör om ni väljer att använda ett mellanslag.

Ett annat exempel:
"Sten tvättade Levis jeans".
Han måste vara en hygglig kille, den där Sten som tvättade Levis jeans. Undrar om han kan tvätta mina med?
Naturligtvis ska meningen vara "stentvättade Levisjeans". Då fattar vi på en gång vad det handlar om.

Jag säger såhär, om ordet ni ska skriva är en grej, skriv för bövelen ihop ordet!
Exempel: Ni vet dom där godisarna som ser ut som en tomte och kallas för juleskum? Om man äter en sådan godis så har man ätit en skumtomte, inte en skum tomte. Det är en sak (en godis) och ska skrivas ihop.

Och till er som skyller på dyslexi; bullshit, säger jag! Jag ser dagligen folk som stavar helt fantastiskt och använder sig av felfri grammatik, men som sedan slänger in en jävla massa särskrivningar.
Sluta skyll på en funktionsnedsättning som ni inte har och lär er korrekt svenska istället!

En grej = ett sammansatt ord.
Okej?


Bolma på så mycket du vill, för här gäller fri rökning!
Bild från google.

Kommentera här!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin